Jaga Mata, Jaga Kaki, Jaga Buah Pinggang... Wahai pesakit kencing manis

Bagi pesakit kencing manis, tiga anggota ini memang telah mereka sedia maklum. Mata, kaki dan buah pinggang perlu dijaga rapi kerana ia adalah penyebab kematian pesakit2 kencing manis.

Contohnya, arwah kakak ipar Ct iaitu kakak en Kamarul. Beliau mengidap penyakit kencing manis yang hebat. Masa tu kami belum lagi mengenali Pati Delima Gulsan. Selain itu, arwah juga mengalami katarak pada mata yang mana telah mengganggu penglihatan beliau. Doktor menyarankan supaya arwah menjaga tahap gula supaya pembedahan membuang katarak boleh dilakukan. Arwah mengikut segala apa yang doktor nasihatkan. Alhamdulillah, pembedahan itu berjaya dengan menggunakan teknik laser. Ajal maut jodoh pertemuan ditangan Allah swt. Siapa sangka arwah koma tiba2. Setelah diselidiki satu urat kecil mata telah terputus terkena laser berkenaan. Meskipun paras gula telah dijaga, makan bersukat, makan ubat mengikut waktu, mata arwah tetap tidak pulih. Penamat koma, akhirnya arwah pergi buat selama2nya.

Kita tahu en Kamarul lemah satu badan, sakit berminggu2 sehingga diisytihar doktor pesakit kencing manis setelah merendam kaki di kolam renang kurang dua jam kerana menemani anak mandi. Kejadian ini berlaku sebelum beliau mengamalkan Pati Delima Gulsan. Pada 16 Jun 2013 lalu, kami sekeluarga telah ke Taman Tema Air Gambang. Bayangkan, dari pagi kami masuk (kaunter buka) hingga petang kami keluar (sebelum kaunter tutup), en Kamarul masuk air bersuka ria dengan anak2. Berendam, berjalan, mandi, semuanya berlaku tanpa kerisauan. Alhamdulillah, semuanya dipermudahkan.

Malah masa menghantar tempahan Vitagen semalam, kaki en Kamarul terluka dan berdarah. Risau juga waktu tu tapi Alhamdulillah, lukanya cepat baik. Syukur kepadaMu Ya Allah.

Comments

Popular posts from this blog

Testimoni pengguna Pati Delima Gulsan

Harga baru Vitagen bermula 1 September 2013

Anchor - pure butter